Bilda, registrera förening

Att bilda en förening är inte svårt. En grupp av människor går samman för att tillsammans verka för en viss fråga eller bedriva en viss verksamhet. Alla människor har rätt att bilda och vara med i en förening. Frågorna kan vara många vad gäller att starta och driva en förening, här nedan kommer lite tips och råd.

Bilda förening

För att bilda en ny förening krävs det att ni har ett uppstarts-/nybildningsmöte för föreningen. Inför mötet har ni planerat och gjort förslag till föreningsstadgar som sedan antas på mötet. Vid uppstartsmötet väljer ni också en styrelse till föreningen.

Styrelsen

Styrelsen är de som leder föreningen och väljs av medlemmarna vid årsmötet. Styrelsen ansvarar för föreningens aktiviteter, de har också det juridiska ansvaret för föreningen.

Stadgar

Alla föreningar måste ha skrivna stadgar/riktlinjer för föreningen. Stadgar är grunden i den ideella föreningen och avser föreningens syfte, ändamål, regler och riktlinjer. För att beviljas kommunal föreningsservice och bidrag ska det i stadgarna framgå att föreningen har sitt säta i Vännäs kommun.

Organisationsnummer

Det finns inget krav på att en ideell förening ska ha ett organisationsnummer, men de flesta organisationerna kräver idag att föreningar ska ha ett organisationsnummer för att kunna nyttja deras tjänster, ex bank och kommuner. Ett organisationsnummer får man av Skatteverket.

Föreningskonto

För att ta del av bland annat bidrag från kommunen behöver er förening ett bankkonto. Det kan ni ansöka om hos valfri bank.

Föreningsregister

För att ta del av kommunens service, vara bidragsberättigad med mera, så ska föreningen registreras i kommunens föreningsregister och uppdatera sina uppgifter årligen. Detta gör ni via länken nedan, vid registrering ska stadgar och protokoll från uppstartsmötet laddas upp i tjänsten under fliken "mina uppgifter".

Information om fullständiga allmäna krav för att vara bidragsberättigad förening finns under länken, Vännäs kommuns bidragsreglemente, längre ner på sidan.

Mer info om att starta och driva en förening finns på Sveriges föreningar forening.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Registrera föreningen i kommunen

För att registrera er förening i Vännäs kommun behöver ni först ansöka om och godkännas som kund i kommunens föreningsregister. Det gör ni genom att fylla i den digitala e-tjänsten, "ansökan om att registrera nu förening". Föreningen fyller i ansökan och bifogar stadgar och styrelseprotokoll på beslut att starta föreningen.

För att godkännas som bidragsberättiga ska föreningar ha antagna stadgar, vald styrelse med ordförande, sekreterare, kassör och revisor och fungera enligt demokratiska principer.
Föreningen ska vara öppen för samarbete med andra föreningar och Vännäs
kommun.

När ansökan är godkänd kan föreningen aktivera sin förening i kommunens föreningssystem, e-serve.

Skapa inloggning i e-serve

Samtliga föreningar i kommunen ska skapa en inloggning och registrera sin förening i vårt nya föreningsregister e-serve. För att registrera en förening behöver man först skapa ett personkonto i tjänsten för att sedan registrerar föreningen.

Guider och instruktioner finns på länkarna nedan.