Artikeln publicerades 28 november 2017
Samarbete kring effektiva detaljplaner för laddinfrastruktur
Under gårdagen höll projektet SiSL (Stolpe in för Stad och Land), ett möte i Vännäs för nätverket Elfordon Norr samt projektdeltagare i SiSL. Syftet var att diskutera hur de medverkande kan arbeta effektivt med översikts- och detaljplaner för laddinfrastruktur.
Mötet grundade sig ett problem att få ihop översikts- och detaljplaner för att kunna sätta upp nya laddstationer. Ofta tar besluten tid och en övergripande översiktsplan spänner ofta över flera år. Under dagen tittade deltagarna på hur olika kommuner kan minska hinder för att bygga laddstationer och öka farten på besluten.
- Det händer mycket kring elfordon just nu, Säger projektledare Anna Säfvestad Albinsson från Biofuelregion. Det lanseras många nya bilar och det säljs nu elbilar i en växande omfattning. Vi har jobbat hårt med att få till en vettig infrastruktur och det byggs mer än någonsin. Det är kul att vi kan samla så många experter idag. Tillsammans kan vi hjälpa varandra och lyfta hela branschen.
- Ibland behövs det speciella detaljplaner för laddinfrastrukturen. För oss som kommun så är det viktigt att vi får till en strategi för hur vi ska göra detta. Vi kan avsätta områden som kan vara intressanta för att sätta upp laddstationer, säger Tore Forsberg, samhällsbyggnadschef på Vännäs kommun. Vi tar gärna emot förslag från allmänheten på ställen i Vännäs kommun som kan vara aktuella för laddstationer.
Om projektet Stolpe in för Stad och Land (SiSL)
Projektet vill öka kunskapen om e-mobilitet och stärka nätverket kring elbilar i norra Sverige och bygger samtidigt laddstolpar för elbilar från Härnösand till Kiruna. Fler ställen som tillhandahåller laddning ger en ökad möjlighet för privatpersoner som företagare att köra fordon på el och därmed minska sina kostnader och sina koldioxidutsläpp.
Projektet pågår 2016-2019, har en budget på 25 miljoner SEK och finansieras av Europeiska Regionala Utvecklingsfonden (ERUF) och Klimatklivet.
Partners: Coop Norrbotten, Luleå Energi, Pite Energi, Nordiska Bil, Skellefteå Kraft, Skellefteå kommun, Umeå Energi, Vännäs kommun, BioFuelRegion samt Härnösand Energi&Miljö via ett systerprojekt.