Artikeln publicerades 7 november 2024
Skördefest på förskolan Bjällran
I slutet på september var det skördefest på förskolan Bjällran där alla barnen fick ta med sig hem- eller närodlade råvaror för att tillsammans testa och smaka på sådant som de kan odla själva.
Skördefesten är ett sätt att glädjas åt och visa nyfikenhet för det som barnen på förskolan Bjällran har åstadkommit tillsammans. Barnen får en chans att utforska de olika odlingarna som de sått och planterat under våren genom att smaka, lukta och känna. Syftet med festen är att alla ska få vara med och kunna bidra med något, där barnens tankar och handlingar är centrum. Känslan av delaktighet hjälper också till att öka barnens tilltro till sig själva och vad de klarar av.
De grödor som barnen får smaka på sådde de under våren. Tanken är att barnen ska vara delaktiga under hela odlingsprocessen, hela vägen från sådd till skörd. Samtidigt som barnen planterade sina frön berättade lärarna om vad de planterade och vad som kommer hända med fröerna under efteråt.
– Förskolan är en fantastisk plats där vi kan utforska så mycket tillsammans. Skördefesten handlar om att barnen ska få upptäcka olika smaker och former i något som dom själva har odlat och få vara en del av hela processen från frö till grönsak. Det kan kännas lite klurigt att en liten boll ska bli en hel gurka eller morot, då talar vi om det och funderar på vad som händer i jorden, berättar Fanny Lindqvist, förskollärare på Bjällran.
Under skördefesten fick barnen smaka och undersöka alla grödor och även dela med sig av egna erfarenheter. Vissa hade odlat liknande grönsaker hemma och någon annan hade smakat något liknande förut.
– Barnen hade lite olika reaktioner. De uttryckte allt ifrån ”gott” till ”blä” eller ”äckligt” utifrån hur de tyckte. Vi pratade även om hur olika en del grönsaker kan smaka från att de skördas till att de hamnar på vårt bord, där ett tydligt exempel är rödbetan. Det blir en väldigt trevlig stund tillsammans där alla har ett nyfiket fokus på det vi har framför oss, säger Fanny Lindqvist.
Barnen får också se att naturen är en tillgång och något som alla behöver hjälpas åt att bevara och ta hand om.
Vännäs kommun arbetar aktivt med miljö- och hållbarhetsfrågor utifrån de tre perspektiven ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet. Under 2024 kommer vi varje månad presentera en verksamhet som utmärker sig inom något speciellt område för att bidra till en bättre miljö och hållbarhet.